Is afvallen zonder honger te lijden mogelijk? 10 tips!

afvallen zonder hongerWaar denk jij an bij afvallen? Iets waar veel mensen direct aan denken is niet meer mogen eten wat je graag wilt en honger lijden.

Dat is helemaal niet nodig!

Tegenwoordig zijn er veel recepten waar lekker én gezond goed samengaan. Afvallen zonder honger lijden is dus wel degelijk mogelijk.

Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk om afscheid te nemen van de ‘old fashion’ diëten. Die zijn veel te extreem. Ja, je verliest snel enkele kilo’s met zo’n dieet.

Maar wat denk je dat daarna gebeurd?…

…Juist, het bekende jojo-effect.

Met de informatie en tips in dit artikel kun je zelf aan de slag met een gezond ‘dieet’ zonder dat je honger hebt. Ik noem het een ‘dieet’, maar zo voelt het niet. Het is een manier om met weinig moeite een gezonde levensstijl aan te nemen. En dat zonder honger.

Het ontstaan van een hongergevoel

Honger is een biologisch signaal wat het lichaam waarschuwt voor ondervoeding. Vroeger was dat een belangrijk signaal om in leven te blijven. Tegenwoordig resulteert het signaal vooral in lekkere trek en overgewicht.

Honger ontstaat door een gebrek aan het hormoon leptine. Dat hormoon zegt tegen je hersenen dat je genoeg gegeten hebt en vol zit. Het gevolg? Je honger verdwijnt, en de strijd met jezelf om van die lekkere maar ongezonde snack af te blijven verdwijnt.

Leptine werkt als volgt:

  1. Je consumeert voedsel
  2. Voedingsstoffen worden als vet opgeslagen
  3. Vetcellen produceren Leptine
  4. Via de bloedbaan wordt het hormoon Leptine naar de hersenen getransporteerd
  5. Het hormoon geeft je hersenen het seintje dat je vol zit.

dieet zonder honger door leptine

Meer eten betekent een hogere aanmaak van het hormoon leptine. Op deze manier zorgt het hormoon voor een verzadigd gevoel.

Effectiviteit van leptine

Tegenwoordig heeft maar liefst 49% van de Nederlandse bevolking overgewicht (BMI 25-29,9), waarvan 14% obesitas (BMI 30+) [1]. Die percentages zijn sterk toegenomen ten opzichte van 30 jaar geleden. In andere Europese landen en Amerika kampt de bevolking met hetzelfde probleem.

Nu hoor ik je denken:

Maar als meer eten voor een hogere productie van leptine zorgt, waarom zijn er dan steeds meer mensen met overgewicht of obesitas?

De reden daarvoor is te vinden in ons veranderde eetpatroon. Tegenwoordig eten we steeds meer en vaker snelle koolhydraten en suikers. Door die ongezonde voedingsstoffen schommelt de suikerspiegel enorm. Dat zorgt ervoor dat je altijd honger blijft houden. Afvallen is in zo’n geval nog niet zo eenvoudig.

Oké, dat was even heel kort door de bocht. In het proces hieronder zie je hoe ons veranderende eetpatroon leidt tot meer overgewicht en obesitas:

  1. Nuttigen van snelle koolhydraten en suikers
  2. Bloedsuikerspiegel stijgt sterk
  3. Een hoge bloedsuikerspiegel geeft de alvleesklier een seintje
  4. Alvleesklier gaat meer insuline produceren
  5. Insuline zet koolhydraten en suiker om in glucose
  6. Glucose wordt opgeslagen in vetcellen
  7. Vetcellen produceren het hormoon leptine

En daar houdt het proces op. Door een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel wordt er een overvloed aan insuline geproduceerd. Het teveel aan insuline blijft in de bloedbaan aanwezig en belemmert leptine dat op weg is naar je hersenen.

Zo word je hongergevoel niet weggenomen, wat funest is voor afvallen zonder honger. Sterker nog, het leidt alleen maar tot gewichtstoename.

Waarom afvallen zonder honger gezond is

Aan het begin van dit artikel gaf ik het al aan: neem afscheid van de ‘old fashion’ diëten. Daarmee bedoel ik diëten die voorschrijven om extreem weinig calorieën te eten. Ook wel crashdiëten genoemd.

Bij crashdiëten eet je 500 tot 1000 calorieën minder dan je dagelijkse behoefte. Dat je hierdoor snel gaat afvallen lijkt me logisch. Maar ook dat je tijdens zo’n dieet de hele dag honger hebt hoef ik je denk ik niet uit te leggen.

Vaak worden deze diëten gepromoot als snelle vetverbranders. Maar dat is een grote fabel! Ja, je gaat veel afvallen van een crashdieet. Maar…

…veel gewichtsverlies zit ook in het verdwijnen van spiermassa. En de kans op een jojo-effect is aanzienlijk, zoals onderstaande grafiek laat zien (lees hier meer over de grafiek)

ervaringen afvallen zonder honger lijden

Om te kunnen afvallen zonder honger is het belangrijk om gezond én voldoende te eten. Op die manier blijft je suikerspiegel neutraal, zodat leptine aan je hersenen het seintje kan blijven afgeven dat je vol zit.

Zoals je kan zien in de grafiek is de Afslank Receptenbijbel een beter alternatief voor afvallen. Die methode is zo effectief omdat in het boek recepten worden gegeven die lekker, gezond en makkelijk te bereiden zijn. Je hoeft dus geen honger te lijden en tegelijkertijd ben jij, of beter gezegd de leptine in je lichaam, druk bezig met afvallen.

Afvallen zonder honger lijden met 10 simpele tips

#1 water drinken

Water bevat geen calorieën. Dat zal niets nieuws voor je zijn.

Maar water kan ook goed gebruikt worden om af te vallen. Door het drinken van water vul je snel je maag, wat het hongergevoel wegneemt.

Zowel kraanwater als natuurlijk bronwater zijn hiervoor geschikt.

#2 Help je biologische klok

Je biologische klok wil jou helpen, maar dan moet je hem ook helpen.

Zolang het licht is, verlangt ons lichaam naar voedsel. Door het wegnemen of dimmen van licht kan je dat verlangen wegnemen. Hoe gek het misschien ook klinkt.

Wil je afvallen, maar heb je ’s avonds vaak honger? Probeer dan eens de gordijnen eerder te sluiten en lampen te dimmen of uit te zetten.

#3 beperk het aantal maaltijden op een dag

Tijdens het afvallen kan je beter 2 of 3 grote maaltijden nuttigen dan bijvoorbeeld 5 of 6 kleine maaltijden.

Door meer dan 3 maaltijden krijgt je lichaam vaak per dag te maken met voedingsstoffen die verwerkt moeten worden. Daardoor blijft het insulinegehalte in je bloedbaan hoog. Ook is het lichaam dan (bijna) de hele tijd bezig met het verbranden van deze kleine maaltijden.

Wanneer je het aantal maaltijden naar 2 of 3 terugbrengt, kan het lichaam zich richten op het verbranden van een andere bron van energie: Vetreserves.

In de eerste 2 weken zal het vasthouden aan 2 of 3 maaltijden per dag niet meevallen. Je zult jezelf slap en suf voelen. Knok jezelf er doorheen, want je lichaam went hier snel aan. Dan kunnen je leptinehormonen de hersenen weer bereiken, en nemen die hormonen je hongergevoel tussen maaltijden weg. Afvallen zonder honger te lijden is dan een fluitje van een cent! (als je gezond eet;))

#4 eet ook zeker vetten

Vetten eten?! Dat is toch kei ongezond?

Nee, niet alle vetten zijn slecht. Enkelvoudige en meervoudige vetten kunnen jou helpen bij het afvallen. Ze verlagen niet alleen je LDL-cholesterol, wat hart- en vaatziekten voorkomt.

Ook heeft het lichaam meer werk om vetten te verwerken. Daardoor blijven de vetten langer in je maag aanwezig, wat een verzadigd gevoel geeft.

#5 Eiwitrijke maaltijden

Naast vetten, zijn eiwitten als macronutriënt een belangrijke bron van energie.

Eiwitten worden veel gebruikt door krachtsporters en fitnessers om de spieren snel te laten herstellen. Ook steeds meer diëten schrijven eiwitten voor om spieren te behouden. En dan bedoel ik niet de crashdiëten ;).

eieren en afvallen

Enerzijds is dit omdat tijdens een dieet vaak spierweefsel verloren gaat. De redenen dat er spierweefsel verloren gaat zijn te vinden in intensiever sporten of ontbreken van de juiste bouwstoffen voor je spieren.

Anderzijds is de verwerkingsduur van eiwitten een belangrijke reden om de voedingsbron voor te schrijven tijdens het afvallen. Het kost je lichaam veel inspanning en tijd om eiwitten te verwerken.

Dat geeft je langer een vol gevoel, en hoef je de honger niet te onderdrukken.

#6 Vezelrijk voedsel = belangrijk

Vezels helpen net zoals enkel- en meervoudige vetten en eiwitten bij het afvallen zonder honger te lijden. Enerzijds doen vezels dit door langzaam te verteren in het lichaam, waardoor je lang een verzadigd gevoel hebt.

Anderzijds vertragen vezels het voedseltransport van de maag naar de darmen. Hierdoor komen niet alle suikers tegelijk in het bloed terecht. Dat voorkomt schommeling in je suikerspiegel.

En minder schommeling = minder insuline in het bloed = een betere doorgifte van het hormoon leptine = geen honger gevoel.

Vezels zelf bevatten geen calorieën. Gezonde producten die boordevol vezels zitten zijn groente en fruit.

Let op: vezels in graanproducten zijn niet zo verstandig om te nemen. Deze vezels hebben niet dezelfde positieve effecten vanwege hun hoge gehalte koolhydraten.

#7 wijs zoetigheid de deur

Ik ben geen fan van diëten die iets helemaal verbieden. 90% van de mensen die zo’n dieet volgen komen binnen aanzienbare tijd weer aan.

De titel van dit kopjes is misschien wat extreem. Maar daarmee wil ik duidelijk maken hoe slecht zoetigheid is.

vermijd zoetigheid

Bewerkt voedsel met veel suiker en/of zoetstoffen laat je suikerspiegel extreem snel stijgen. Het gevolg? Een overschot aan insuline in je bloed, zodat je hersenen niet het signaal kunnen ontvangen dat je vol zit.

Door alle zoetigheid uit huis te verwijderen kom je niet in de verleiding om erna te grijpen.

#8 voldoende slapen = weg hongergevoel

Sommige zijn er een kampioen in. Slapen.

Onderzoek heeft uitwezen dat slapen goed is voor afvallen zonder honger lijden. Met een goede nachtrust achter de rug maakt het lichaam meer lepitene aan.

Ofwel je hebt door de dag heen minder honger. Dat maakt afvallen een stuk makkelijker.

Het tegenovergestelde is ook waar. Bij een gebrek aan slaap wordt er in plaats van lepitine een ander hormoon aangemaakt. Ghreline. Dat is een hormoon die juist honger opwekt. Niet echt iets wat je kunt gebruiken als je wilt afvallen.

#9 weg met stress

Stress heeft een grote invloed op je lichaam. Naast dat stress de hele dag rondspookt in je hoofd, en je concentratie verwoest. Is stress ook mega slecht voor je hormoonhuishouding.

Stress brengt je hormoonhuishouding uit balans. Dit kan leiden tot gewichtstoename, maar er zijn ook mensen met stress die juist afvallen. Helaas is die 2e groep aanzienlijk kleiner dan die 1e.

Met hormonen die uit balans zijn kan je sneller honger krijgen. De kans is groot dat je dan sneller naar een ongezonde snelle snack grijpt dan iets gezonds. Je hebt op zo’n moment jezelf minder goed onder controle.

Herken jij jezelf hierin? Verminder de stress in je leven, zodat je hormoonhuishouding weer stabiliseert.

#10 ga niet crashdiëten

Zoals je misschien al hebt gemerkt ben ik geen fan van crashdiëten.

Als je zonder honger wilt afvallen kun je beter je ‘normale’ caloriebehoefte handhaven. Ik hoor je denken:

Maar hoe ga ik dan afvallen Mick?

Door gezondere voeding die je vetverbranding stimuleert!

Crashdiëten gaan hand-in-hand met honger. Van ’s ochtends tot ’s avonds. Dat maakt dergelijke diëten lastig vol te houden, zoals je kunt zien in de grafiek eerder in dit artikel.

Start de dag goed met een gezond ontbijt. Een goed ontbijt voorkomt dat je opnieuw honger krijgt voordat het middag is. Zo is het minder verleidelijk om een ongezond tussendoortje te pakken.

Populaire methode voor gezond afvallen zonder honger

Ben je opzoek naar een boek wat afvallen zonder honger mogelijk maakt? Dan is de Afslank Receptenbijbel dé geschikte methode voor jou!

Een korte samenvatting van wat je in het populaire boek vindt:

  • Recepten waar je vol van zit
  • Recepten die gezond én lekker zijn
  • Informatie over afvallen
  • Recepten die makkelijk te maken zijn
  • Recepten voor elke doelgroep (alleenstaanden, maar ook gezinnen)

De grafiek eerder in dit artikel laat zien wat voor krachtige methode de Receptenbijbel is. Een levend bewijs hiervoor zijn de 4.500+ mensen die dankzij het boek vele kilo’s afgevallen zijn. En dat zonder honger te lijden én jojo-effect achteraf.

Door het boek vandaag nog aan te schaffen voeg jij jezelf bij deze alsmaar groeiende groep mensen. Via onderstaande kortingslink schaf je het pakket nu tijdelijk voor een mega scherpe prijs aan!

Met 60 dagen niet-goed-geld-terug garantie heb je niets te verliezen. Alleen maar winnen. Wat houd je nog tegen?

Afvallen Zonder Jojo-Effect? 

Oscar Helm heeft inmiddels al meer dan duizenden mensen voorgoed verlost van hun overtollige kilo's. Klik op de link hieronder om te ontdekken hoe hij ook jou kan helpen!

Mick

Mick is in zijn jeugd veel gepest vanwege zijn overgewicht. Toen hij 18 was besloot hij er iets aan te doen en heeft hij deze website opgericht. Op Improvefitness geeft Mick tips over trainingsoefeningen, voeding en rustmomenten om andere te helpen met gewicht verliezen en spieren opbouwen.

>