Werkt afvallen met water? BIZAR!

Afvallen met waterOvergewicht is nooit prettig. Al die extra kilo’s zitten je nogal in de weg.

Energieloos. Kleren waar je niet meer in past. Nergens zin in hebben. En een negatief zelfbeeld zijn enkele voorbeelden van het grote ongemak wat ‘overgewicht’ heet.

Natuurlijk wil je zo snel mogelijk afscheid nemen van deze kilo’s. Voorgoed. Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Er zijn honderden, misschien wel duizenden, verschillende manieren voor gewichtsverlies. Afvallen met water drinken is er daar eentje van. Weet jij al hoe water drinken kan helpen bij afvallen?

In dit artikel ga ik het je vertellen.

[tocc]

Hoeveel water je per dag moet drinken

Vocht is cruciaal voor het functioneren van ons lichaam. Dankzij vocht kan ons lichaam voedingsstoffen transporteren en opnemen.

Ook wordt vocht gebruikt om je lichaamstemperatuur op peil te houden.

Wist je dat: mannen voor 63% uit vocht bestaan? Bij vrouwen is dat ‘slechts’ 52%.

Dat water belangrijk is mogen duidelijk zijn. Maar hoeveel water per dag is dan voldoende?

Veel mensen geloven nog in de illusie dat ze minimaal 2,5 liter water per dag moeten drinken. Deze 2,5 liter is ooit als RICHTLIJN gebruikt voor het aantal liters vocht dat een ‘gemiddeld’ lichaam nodig heeft.

Deze richtlijn is veranderd in een keihard getal. Hierdoor zijn er mensen die kosten wat kost 2,5 liter water per dag drinken. Dat is niet gezond mensen. Ook niet als je wilt afvallen.

Gezond water drinken

Met de richtlijn van hierboven kan je vrij weinig als je wilt weten hoeveel water JIJ per dag moet drinken.

Een onderzoek van Harvard Medical School heeft uitgewezen dat de waterbehoefte per persoon verschilt. Om te berekenen hoeveel wat je per dag moet drinken neem je volgende aspecten mee:

  • Leeftijd
  • Dagelijkse inspanning
  • Lichaamsgewicht
  • Lengte
  • Weer (temperatuur)
  • Gezondheid

Logisch is het natuurlijk dat een sporter die veel gezweet heeft zijn vochtbalans moet aanvullen. Ook bij het geven van borstvoeding moet een vrouw extra vocht innemen.

Kortom: 2,5 liter vocht per dag geldt voor een gemiddeld persoon. Wijk je op een van de aspecten van hierboven (extreem) af? Dan moet je meer of juist minder vocht binnen krijgen. Zorg dat je minimaal 1,5 liter vocht per dag binnen krijgt. En luister naar je lichaam. Heb je dorst? Drink dan water.

Misleidende hoeveelheid water per dag

2,5 liter binnenkrijgen voor een gemiddeld persoon per dag. Is dat niet heel veel?

Als je die hoeveelheid alleen uit het drinken van water per dag moet halen: JA!

Maar lees de tekst hierboven nog eens. Er staat 2,5 liter vocht. En niet water. Hoeveel liter water je per dag moet drinken hangt af van de eerder besproken aspecten.

Maar het hangt ook af van het voedsel dat je eet. Eet je veel waterrijk voedsel, dan hoef je minder water te drinken. Gemiddeld halen we ongeveer 1 liter vocht uit voedsel per dag.

Ook warme dranken, zoals koffie of thee, zijn een goede vochtbron volgens hetVoedingscentrum.

Wist je dat: een gemiddelde watermeloen voor 90% uit water bestaat? Vandaar de naam.

Een nadeel van koffie en thee is dat deze dranken cafeïne bevatten. Cafeïne versnelt de werking van je nieren. Hierdoor wordt het vocht eerder uit het lichaam gewerkt.

Wil je weten hoe het drinken van water helpt bij afvallen? Lees hieronder snel verder!

Water drinken en afvallen: hoe werkt dat?

Afvallen door het drinken van water is één van de vele manieren om gewicht te verliezen. Maar hoe werkt dat eigenlijk?

Verwacht geen wonderen van water als het om afvallen gaat. Water is geen wonderdrankje.

Tuurlijk, water kan je helpen bij het afvallen. Maar denk niet dat je wekelijks 1 kilo kunt verliezen door even 4 liter water per dag achterover ‘te tikken’.

Water drinken en afvallen

Uiteraard heeft water vele voordelen voor het afvallen. De voordelen van water zijn:

  • Laat je hongergevoel (deels) verdwijnen
  • Bevat geen calorieën
  • Versnelt de opname van voedingsstoffen
  • Neemt de behoefte naar suikerhoudende dranken weg
  • Verhoogt je stofwisseling (=snellere vetverbranding)
  • Geeft je meer energie (fitter gevoel)

In uitzonderlijke gevallen kan je snel afvallen door het drinken van water. Stel dat je 1,5 liter Cola per dag drinkt. Dat staat gelijk aan 135 gram suiker, of 555 calorieën. Vervang je deze Cola voor water, dan ga je snel resultaten zien en voelen.

Drink je al water? Dan is het verhogen van je dagelijkse inname niet altijd verstandig. Meer water drinken staat niet gelijk aan nóg meer voordelen. (bijvoorbeeld een nóg hogere stofwisseling).

Meer water drinken kan dan zelfs GEVAARLIJK zijn!

Kan je te veel water drinken?

Afvallen met water drinken heeft veel voordelen. Maar ook nadelen. Tenminste als je TE veel water per dag drinkt.

Meer water drinken dan de richtlijn is niet direct schadelijk. Soms is dat zelfs goed, bijvoorbeeld bij warm weer. Helaas lees ik online op bedrieglijke websites waarop beweerd wordt dat meer water drinken gelijk staat aan meer kilo’s afvallen.

Nogmaals: dat is NIET waar!

De ‘tips’ die op dergelijke websites worden gegeven zorgen er niet voor dat je gaat afvallen. Je krijgt er juist gezondheidsklachten van.

Als je te veel water drinkt per dag kunnen je nieren het vocht niet allemaal verwerken. Overtollig vocht komt in de bloedbaan terecht. En verlaagt zo de natrium levels in je bloed. “So what?” zul je denken.

Maar hierdoor zwellen cellen op. In je hersenen kan dit tot vervelende klachten leiden, zoals hoofdpijn of duizeligheid. Ergere gevallen zijn ook bekend zoals stuiptrekkingen, in coma raken of zelfs de dood.

Dit opzwellend effect van cellen wordt versterkt in combinatie met een crashdieet. Lees hier waarom een crashdieet niet werkt en welk dieet schema je beter kunt gebruiken om snel en gezond af te vallen >>

Tips om genoeg water te drinken (en niet te veel)

Ik hoop niet dat je door bovenstaande te veel bent geschrokken en geen water meer wilt drinken. Over andere dranken, zoals Cola, bestaan nog veel ergere verhalen BTW.

Maar daar wil ik het niet met je over hebben. Ik wil je vertellen hoe water jou kan helpen bij het afvallen. Regelmatig en voldoende water drinken is daarvoor zeer belangrijk.

Maar hoe zorg je ervoor dat je elke dag genoeg water drinkt? Met deze 5 tips zorg je dat je genoeg water binnen krijgt:

  • Neem altijd een flesje mee
  • Houd rekening met het weer en je inspanning
  • Routine is belangrijk
  • Er zijn alternatieven
  • Plan je drinkmomenten in

Na deze tips geef ik je een nóg waardevollere tip om snel en gezond die vervelende kilo’s te verliezen ZONDER dieet. Gaat het dan eindelijk lukken?

#1 Neem altijd een flesje mee

Zorg dat je altijd een flesje bij je hebt. Ga je sporten? Neem een flesje mee! Ga je werken? Neem een flesje mee! Ga je van huis af? Neem een flesjes mee!

Door altijd een flesje water of bidon bij te hebben kan je bijhouden hoeveel water je per dag drinkt. Ook drink je hierdoor sneller een slokje water. Alle kleine beetjes helpen hé 😉

Een leeg flesje kan je tegenwoordig op veel openbare plaatsen GRATIS vullen. Hierdoor ben je minder snel geneigd om water, of nog slechter, frisdrank te kopen. Bespaart je toch weer zo’n 2 euro.

#2 Houd rekening met het weer en je inspanning

Bij gezond afvallen hoort sporten. Door een jezelf uit te hongeren (crashdieet) ga je geen lange termijn resultaat behalen. 90% van de crash-diëters weegt enkele weken na het dieet hetzelfde of zelfs meer als voorheen.

Verstandig omgaan met voedsel en regelmatig sporten zijn belangrijk om af te vallen zonder jojo-effect. Maar ander voedsel en sporten vragen meer vocht van het lichaam.

Ook op dagen met extreme hitte verliest je lichaam meer vocht dan normaal.

Het is belangrijk om deze extra verloren liters vocht aan te vullen. Drink daarom op dagen waarop je veel sport of het extreem warm is extra water.

#3 Routine is belangrijk

Drink je momenteel te weinig water per dag? En vind je het lastig om dit te verhogen?

Maak van het drinken dan echt een dagelijkse taak. Zeker in het begin is het lastig om de extra hoeveelheid water weg te krijgen.

Kan je het drinken van voldoende water voor een langere tijd volhouden? Dan ga je daar echt de voordelen van plukken.

Het drinken van voldoende water wordt steeds makkelijker. Ook zal je genieten van de positieve effecten van water op je lichaam, zoals eerder genoemd.

Zorg dus voor een dagelijkse routine!

#4 Er zijn alternatieven

Komt het water je neus voort uit? En krijg je die routine maar niet te pakken?

Ga dan alsjeblieft niet door met tegen je zin in water drinken.

Er zijn gelukkig meer dan genoeg GEZONDE alternatieven om voldoende vocht binnen te krijgen. Veel soorten fruit bevatten veel vocht. Let op: fruit kan veel suikers bevatten.

Hoe meer water drinken

Wat je wel met het fruit kunt doen, zonder dat je veel suikers binnen krijgt, is het fruit toevoegen aan water. Wat dacht je van water met een lekkere citroensmaak? Andere voorbeelden om aan je water toe te voegen:

  • Sinasappel en koriander
  • Limoen en munt
  • Watermeloen en munt
  • Ananas en gember
  • Aardbeien en basilicum blaadjes

Wat ook heel gezond is, is water met citroep drinken.

#5 Plan je drinkmomenten in

Het is makkelijk om een drinkmoment over te slaan of te vergeten.

Door een reminder in je telefoon of agenda te zetten vergeet je niet te drinken.

Een voorbeeld kan zijn:

  • Bij opstaan voor tandenpoetsen: 0,5 liter water
  • Middagpauze: 0,5 liter water
  • Eventueel 3 uur: 0,5 liter water. Als het warm weer is of je fysiek zwaar werkt hebt
  • Vóór het avondeten: 0,5 liter. Drink liever niet (te veel) als je aan eten bent. Drinken in combinatie met eten verlaagt de enzymen aanmaak, waardoor je eten minder snel en goed verteert.
  • Na een eventuele work-out; 0,5 liter.

Tegenwoordig zijn er veel hulpmiddelen die je kunnen helpen voldoende water te drinken. Denk aan apps zoals Myfitnesspal. Met deze app kan je niet alleen je voedingsinname, maar ook je vochtinname bijhouden.

Conclusie over afvallen met water drinken

Door van frisdranken over te stappen naar water kan je vele kilo’s afvallen.

Maar alsmaar meer en meer water gaan drinken staat niet gelijk aan meer afvallen. Natuurlijk is water drinken belangrijk als je gaat afvallen. Maar dat heb je waarschijnlijk wel begrepen uit dit artikel.

Waarmee je veel sneller en vooral langdurige resultaten mee kunt behalen is een aanpassing in je eetpatroon. Zie jij jezelf namelijk al jarenlang 4 liter water per dag drinken om je hongergevoel te verminderen?

En als je daar dan mee stopt kom je weer gelijk enkele kilo’s aan. Het bekende jojo-effect.

Ultieme methode voor afvallen zonder hongergevoel

Mezelf zie ik geen 4 liter water per dag opdrinken.

Toch wilde ik af van die overtollige kilootjes zonder te jojoën of een hongergevoel. “Hoe ga ik dat in hemelsnaam voor elkaar krijgen?” Dacht ik een tijdje geleden. Totdat..

… Ik Fitchef Turbo tegen kwam. Met de 85 eiwitrijke recepten in dat boek schotel ik elke dag een gezonde en lekkere maaltijd voor.

Ik heb zelfs niet eens het gevoel dat ik aan het diëten ben. Geen wonder dat al meer dan 20.000 dagelijks genieten van makkelijk te bereiden recepten uit het Fitchef boek.

Door mijn positieve ervaringen met het boek kan ik het iedereen aanraden. Kun je dan nu eindelijk voorgoed afscheid nemen van die overtollige kilo’s? Ontdek het zelf!

Fitter Worden, Maar Geen Inspiratie In De Keuken?

De Fitchef boeken van Mark Oosterwijck bevatten snel te bereiden eiwitrijke recepten die makkelijk te bereiden zijn en helpen bij spieropbouw en vetverlies. Klik op de link hieronder om te ontdekken hoe je snel, makkelijk en gezonde maaltijden op tafel zet!

Sanne

Sanne is een vrouw met 2 kinderen. Na haar zwangerschap had ze veel moeite om terug te komen op haar oude gewicht. Of überhaupt om gewicht te verliezen. Sanne heeft toen veel informatie over afvallen en fit worden gelezen en uitgeprobeerd. Met die kennis geeft Sanne anderen advies op Improvefitness.nl

>