Wil jij gezond aankomen? Zo doe je dat!

gezond aankomenWaarschijnlijk wil jij gezond aankomen in gewicht. Anders was je zomaar niet op deze pagina terecht gekomen.

En dat is maar goed ook!

Veel is er nog niet geschreven over aankomen. Tenminste, niet op een gezonde manier.

Op deze pagina geef ik die informatie wel, en help ik jou bij het bereiken van een gezond lichaamsgewicht.

Zorg dat je de gratis tips aan het einde van het artikel niet mist.

Wat is gezond aankomen

Het kan zijn dat je veel bent afgevallen. Natuurlijk wil je graag weer een gezond gewicht. Om gezond af te vallen heb je een plan nodig. Een schema dat jou precies hoeveel en wanneer je moet eten.

Er zijn twee manieren om aan te komen. Een manier is door extra veel hamburgers en patat te eten. De andere manier is om op een gezonde manier aan te komen.

Dit doe je door gezonde voeding te eten met de juiste voedingsstoffen. Daarbij is ook het juiste voedingsschema belangrijk.

Laten we de ongezonde manier van aankomen in dit artikel buiten beschouwing laten, en de focus leggen op gezond aankomen.

Gezond eten en toch aankomen

Op een gezonde manier aankomen doe je door regelmatig te eten. Het beste is 4 tot 5 maaltijden per dag op een vaste tijd.

Ook zijn de juiste voedingsstoffen belangrijk zodat je lichaam in balans blijft.

Daarnaast moet je ook meer calorieën eten om aan te komen. Dat klinkt makkelijk maar is in de praktijk vaak moeilijk.

Gezonde recepten

Dit komt omdat meer calorieën eten vaak samengaat met ongezond eten. Wanneer je meer calorieën eet en de juiste voedingsstoffen tot je neemt, ga je gezond afvallen.

Voedselbronnen om aan te komen

Om op de gezonde manier aan te komen is het belangrijk om gebalanceerd te eten. Zorg je dat voedsel bestaat uit de volgende 5 voedingsstoffen:

  • Eiwitten
  • Onverzadigde vetten
  • Vezels
  • Vitamines
  • Meer calorieën

Daarbij is het overigens nog niet zo dat je deze bronnen maar onbeperkt tot je moet nemen. In een voedingsschema voor een gezonde gewichtstoename zet je hoeveel van iedere voedingstof je dagelijks mag nuttigen.

#1 Eiwitten

Eiwitten zijn belangrijk voor spieropbouw. Wanneer je in korte tijd veel bent afgevallen, verlies je vaak ook spiermassa.

Met extra eiwitten sterk je de spieren aan. Eiwitten vind je in de volgende producten:

  • Vis
  • Vlees
  • Melk
  • Kaas
  • Eieren

Naast dat eiwitten zorgen voor je spieren, leveren extra eiwitten ook meer calorieën op. Iedere gram eiwit levert 4 kilocalorieën. Voor volwassenen is ongeveer 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig.

#2 Onverzadigde vetten

Ook vetten zijn belangrijk voor je lichaam. Het gaat hierbij dan wel om onverzadigde vetten (gezonde vetten). Onverzadigde vetten zitten in:

  • Vette vis
  • Noten
  • Vloeibare bak en braadproducten.

Vetten bevatten per gram meer kilocalorieën. 9 per gram vet om precies te zijn. En dat is ook juist waarom veel mensen ongezond aankomen. Neem vetten op in je voedingsschema, maar pak dan wel de onverzadigde vetten.

Lees hier: hoeveel gram vet per dag is gezond?

#3 Vezels

Vezels zijn vooral belangrijk voor een gezonde spijsvertering. Er zijn verschillende soorten vezels.

Om genoeg vezels binnen te krijgen wordt het eten van ongeveer 30 tot 40 gram vezels per dag geadviseerd.

Gezonde voeding aankomen

Vezels kun je vinden in:

  • Groente
  • Fruit
  • Aardappelen
  • Brood
  • Ontbijtgranen
  • Peulvruchten
  • Noten

Voedingsvezels leveren maar weinig calorieën, die je helpen aankomen. Veel mensen skippen deze vezels daarom ook als ze snel willen aankomen. Maar let op; dat is ongezond!

#4 Calorierijk voedsel om aan te komen

Calorieën geven je lichaam energie. Hoeveel calorieën je nodig hebt verschild voor iedereen. Gemiddeld gaan we uit van 2000 Kcal (calorieën) voor een vrouw en 2500 Kcal voor een man.

Als je een gezond gewicht hebt blijf je met deze richtlijnen op een gezond gewicht.

In het geval dat je ondergewicht hebt eet je minder calorieën per dag dan deze aanbevolen hoeveelheid. Als je start met gezond aankomen is dat prima, maar het doel is om naar deze hoeveelheid tot te werken.

Om bij te houden hoeveel je eet kun je het beste een eetdagboek bij houden. Een goede app om daarvoor te gebruiken is calorieënteller van Myfitnesspal.

Ben je opzoek naar meer calorieën in je voeding? Gebruik dan onderstaande voedingsbronnen dan eens:

  • Speltproducten
  • Ongezouten noten
  • Bananen
  • Havermout
  • Pindakaas
  • Bruine rijst
  • Aardappelen
  • En zuivelproducten.

De voordelen

Door aan te komen en je gezonde BMI te bereiken ga je jezelf beter voelen. Een gezond lichaam geeft nou eenmaal een beter gevoel aan jezelf.

Je zelfvertrouwen stijgt en je zit lekkerder in je vel als je een gezond gewicht hebt.

Nu lijkt het waarschijnlijk zwaar en onbereikbaar. Maar als je weet hoe helemaal gezond zijn voelt, wil je nooit meer terug.

 

Door je gezonde lichaamsgewicht te bereiken krijg je weer een balans tussen je lichaam en geest. Je hebt meer energie, je kunt meer aan en je kunt genieten van eten.

Je ziet er goed uit en dat zullen andere mensen ook zien. Wanneer jij je gezonde gewicht bereikt, zal je merken dat andere mensen ook zeggen dat je er goed uit ziet. Het geeft dus zelfvertrouwen.

Alleen al door te werken aan je gezonde gewicht of dat nou gaat om aankomen of afvallen is al een hele prestatie. Je hebt doorzettingsvermogen en discipline nodig.

Wanneer jij serieus aan de slag gaat om je gezondheid te verbeteren, ben je al heel goed bezig.

Tips voor gezond aankomen

Met deze tips kan je gezonder aankomen en heb je overzicht. Aankomen is voor de meeste mensen nog altijd makkelijker dan afvallen. Gezond aankomen is lastiger en vraagt meer discipline.

Een sneakpreview van de tips die gaan komen;

  1. Weeg jezelf
  2. Verdiep je in voeding
  3. Heb en voedingsschema
  4. Eet veel eiwitten
  5. Zorg ervoor dat je voldoende vezels binnenkrijgt.

Tip 1: Jezelf wegen

Door je wekelijks te wegen kun je het aankomen goed in de gaten houden.

Het is de bedoeling dat je niet te veel aankomt per week. Dit kan zorg voor een ongezonde levensstijl die kan omslaan in een te zwaar lichaam.

Maar je wilt ook resultaat boeken, dus weinig aankomen zit er ook niet in. Door regelmatig te wegen houd je de voortgang in de gaten.

Het beste is om een arts of diëtist te vragen hoe veel jij het beste kan afvallen.

Tip 2: Weet wat je eet

Het is belangrijk om te weten wat je eet. Zo weet je welke voeding er juist voor zorgt dat je aankomen en ook welke niet.

Ook krijg je door bij te houden wat je eet, een idee van wanneer je hebt gegeten en waar je nog een tussendoortje zou kunnen toevoegen.

Tip 3: Zorg altijd voor een voedingsschema

Voor zowel gezond aankomen als afvallen is het belangrijk dat je op vaste tijden eet. Zo is je lichaam goed in balans en gaat de vertering het beste.

Voeding gezond aankomen

Je kunt het beste 3 grote maaltijden eten per dag aangevuld met 1 of 2 kleinere maaltijden tussendoor. Als je geen grote eter bent kun je de grote maaltijd ook opdelen in meer kleinere maaltijden.

Tip 4: Eet veel eiwitten

Door meer eiwitten te eten zorg je dat de spieren worden aangesterkt. Je wilt niet alleen aankomen, maar natuurlijk ook een gezond lichaam.

Door eiwitrijk te eten sterken je spieren aan en dat is beter voor het proces van gezond aankomen. Spieren zijn immers zwaarder dan vet.

Tip: 5 Eet meer vezels

Als je meer gaat eten wil je natuurlijk een goede stoelgang. Hiervoor moet je meer vezels eten omdat je natuurlijk niet wil dat je last krijgt van obstipatie (verstopping van de darmen).

Vezels zitten veel in groente en fruit, maar ook in volkoren producten zoals volkorenbrood of zilvervliesrijst

Tip 6: Eet wat meer vet

Door wat meer vet te eten gaat het aankomen vaak sneller. Je hoeft alleen maar bijvoorbeeld je boterham met boter te eten of je gerechten te bereiden met Bakboter.

Dat is al genoeg om meer vet binnen te krijgen. Natuurlijk zijn gezonde vetten nog veel beter zoals dat zit in een avocado, noten en vette vis.

Dit moet je vooral niet eten en drinken

Als je wil aankomen lijkt ongezond eten en drinken de snelste oplossing. Toch is dit heel slecht voor je lichaam en kun je dit beter niet doen.

Vooral omdat je lichaam nu niet gewend is om veel eten te verwerken kun je het beter rustig aanpakken.

Dit moet je absoluut niet eten en drinken:

  • Vette hap (patat, shoarma, pizza)
  • Frisdrank
  • Maaltijdvervangers ter aanvulling
  • Tabletten
  • Andere goedjes die je beloven aan te komen.

Zorg er altijd voor dat je zo natuurlijk mogelijk gaat aankomen. Dan zit je altijd goed.

Gezond aankomen met eiwitten (mijn advies)

Zowel gezond aankomen als afvallen is niet makkelijk. Om gezond aan te komen heb je een plan nodig en moet je het rustig aanpakken. Zo hou je je lichaam in balans en gaat het makkelijker.

Zelf kun je veel uitdokteren en kijken wat wel of niet werkt. Dit zal je veel tijd kosten, en vaak niet de beste resultaten. Om je die ellende te besparen adviseer ik om methodes te gebruiken die zichzelf al bewezen hebben.

Wil je een vliegende start maken en snel én gezond aankomen? Dan raad ik het Fitchef Turbo boek van harte aan.

Dat boek laat je precies zien wat gezond is om te eten en bevat maar liefst 85 gezonde recepten die je binnen 15 minuten kunt bereiden.

De informatie én recepten in het boek is alles wat je nodig hebt om een gezond gewicht te bereiken. Zowel voor mensen die willen afvallen, als mensen die willen aankomen.

Fitter Worden, Maar Geen Inspiratie In De Keuken?

De Fitchef boeken van Mark Oosterwijck bevatten snel te bereiden eiwitrijke recepten die makkelijk te bereiden zijn voor een gezonde levensstijl. Klik op de link hieronder om te ontdekken hoe je snel, makkelijk en gezonde maaltijden op tafel zet!

Mick

Mick is in zijn jeugd veel gepest vanwege zijn overgewicht. Toen hij 18 was besloot hij er iets aan te doen en heeft hij deze website opgericht. Op Improvefitness geeft Mick tips over trainingsoefeningen, voeding en rustmomenten om andere te helpen met gewicht verliezen en spieren opbouwen.

>