Voeding Zonder Koolhydraten: Bestaat dat?

koolhydraatarme voeding producten

Voeding zonder koolhydraten is onmisbaar als je een koolhydraatarm dieet volgt. Momenteel is dat type dieet nogal populair. Hierdoor zijn steeds meer mensen opzoek naar producten die koolhydraatarm zijn. Ofwel; producten die geen of weinig koolhydraten bevatten. 

In dit artikel wordt uiteengezet welke producten geen tot weinig koolhydraten bevatten. 

Waarom is voeding zonder koolhydraten beter?

DiĆ«ten zonder koolhydraten zijn recentelijk bekend geworden door de sterke toename van het aantal ā€˜gezondeā€™ ingrediĆ«nten. Als je in de supermarkt rondkijkt worden veel van de koolhydraatarme producten aangeprezen onder de noemer gezonde voeding.

Om nog maar eens aan te geven wat voeding zonder koolhydraten zo gezond maakt, kan je de volgende opsomming van voordelen meenemen;

  • Indien de mens onvoldoende beweging meekrijgt, zullen koolhydraten worden omgezet in vet. Geen dieet waar koolhydraten worden aangepakt kunnen dan nog voor gewichtsverlies zorgen.
  • Koolhydraten zitten in veel producten die we dagelijks eten. Gevaarlijke dikmakers waar we ons maar weinig mee bezighouden. Toch zijn koolhydraten vaak gevaarlijker dan vet en suiker omdat we er zoveel van eten.
  • We kunnen heel veel koolhydraten eten. We merken pas na de consumptie van koolhydraatrijke voeding dat er veel gegeten is.

Een specifiek dieet zonder koolhydraten is er voor iedereen wel te vinden. Dat is niet wat hier het doel is. Ik wil namelijk een basis creƫren waarmee je automatisch minder koolhydraten eet. Dan is er uiteindelijk minder voor nodig om een dieet zonder koolhydraten te laten slagen.

Koolhydraatarme producten lijst (dieet technisch)

Om dit artikel over voeding zonder koolhydraten informatief en beknopt te houden is het onverstandig om alle producten met weinig of geen koolhydraten op te noemen. Sterk vezelrijke producten zullen daarom alleen benoemd worden, zodat je weet wat je juist niet moet eten.

De productcategorieƫn waar onder andere voedingsproducten zonder koolhydraten te vinden zijn, kunnen worden onderverdeeld in groenten, fruit, vlees en vis.

Groente

Groente is een bron van koolhydraatarme producten. Goede voorbeelden hiervan zijn bleekselderij, courgette, bloemkool en asperges. Ook tomaten en paprika zijn een heerlijke optie wanneer je de koolhydraten in mindere maten wilt binnenkrijgen.

Fruit

Avocado is mijn persoonlijke favoriete fruit om te eten als ik een dieet zonder koolhydraten volg. Deze heerlijke superfood is bij bijna alle gerechten te gebruiken. Ook is het natuurlijk heerlijk op een gezonde boterham!

Frambozen, abrikozen en meloenen zijn alle drie ook geschikt om te worden gegeten als onderdeel van voeding zonder koolhydraten. Je hebt dan wel het zoete van fruit terwijl je de koolhydraten van bijvoorbeeld bananen links laat liggen. Perfect!

Gevogeltes

Kip en kalkoen zijn beide gevogeltes vrij van koolhydraten. Als onderdeel van vrijwel ieder dieet zonder koolhydraten kan het daarom niet anders dan dat deze producten ook in jouw voedingsschema belanden.

Vlees

En inderdaad, zelfs vlees kan koolhydraatvrij zijn. Denk dan aan rundvlees en varkensvlees, waar je tal van andere belangrijke bouwstoffen in kunt vinden. We hebben het overigens wel over het vlees in de pan. De plakjes ham voor op brood of de salami op je pizza zal waarschijnlijk wel een mix van koolhydraten kunnen bevatten.

Vis

Ben je een visliefhebber? Dan is er veel keus wat betreft voeding met weinig koolhydraten. Zelf kies ik het liefst voor tonijn of zalm. Maar ook Makreel en kabeljauw zijn hartstikke lekker en gezond! Kies daarom voor een van deze vissoorten als je een goede basis zoekt in combinatie met koolhydraatarm voedsel.

Blijf rondkijken voor de beste recepten en weekmenuā€™s

Dat betekent natuurlijk niet dat alles gebaseerd moet zijn op jouw eigen ideeĆ«n. Je bent vrij om de recepten en weekmenuā€™s zonder koolhydraten van andere websites te halen. Als je dat echter doet, moet je wel de eerder genoemde eisen als meetlat gebruiken.

Kijk altijd na waar koolhydraten inzitten en waar niet. Dit helpt jou te ontdekken welke producten toegevoegd kunnen worden aan jouw wekelijkse routine.

Je Vetverbranding Maximaliseren Zonder Sporten Of Jezelf Uithongeren? 

Koolhydraatarme recepten zijn belangrijk om de vetverbranding op gang te houden. Maar de vetverbranding maximaliseren doe je met het Koolhydraatarm 50 Dagen Programma van Niels Bosman. Al meer dan 4.000 mensen zijn je voor gegaan en verliezen gemakkelijk en snel gewicht!

Mick

Mick is in zijn jeugd veel gepest vanwege zijn overgewicht. Toen hij 18 was besloot hij er iets aan te doen en heeft hij deze website opgericht. Op Improvefitness geeft Mick tips over trainingsoefeningen, voeding en rustmomenten.

>