30 oktober 2019 

Je Vetpercentage Verlagen? 9 Praktische Tips!

Je vetpercentage verlagen naar een gezond percentage is belangrijk om gezond te leven. Met een gezond vetpercentage ben je fitter, zie je er beter uit en heb je meer energie. Redenen zat om je vetpercentage te verlagen. Maar hoe doe je dat?  

Er zijn tal van mogelijkheden om je vetpercentage te verlagen. In dit artikel worden verschillende manieren om dat te doen. Maar nog beter zijn de praktische tips in dit artikel. Daarmee kan je direct aan de slag om het percentage vet in je lichaam te verlagen.  Wacht niet langer en start direct! 

Je vetpercentage geeft aan hoeveel procent van je lichaam bestaat uit vet. Een beetje vet is gezond, maar teveel vet is ongezond. En dat levert de nodige gezondheidsrisico's op. Daarover later meer.  

Eerst eens kijken naar wat gezonde vetpercentages zijn. In de tabel hieronder zie je wat een gezond vetpercentage is voor een man of vrouw. Houd hierbij rekening dat het slechts een indicatie is. Ieder lichaam is anders. Maar de vetpercentages hieronder geven een goede indicatie af.

LeeftijdMannenVrouwen
20-2410-1722-29
25-2911-1823-30
30-3412-1924-31
35-3913-2025-32
40-4414-2126-33
45-4915-2227-34
50-5917-2429-36
19-2631-38

 "Leuke tabel Mick, maar wat moet ik ermee?" Zal je wel denken. En dat is niet gek. Want hoe zie je hoe hoog jou vetpercentage is? Daar zijn gelukkig een aantal manieren voor.Lees hier hoe je op 6 verschillende manieren je vetpercentage kunt meten>>

Risico’s van een te hoog vetpercentage

En, wat is jou vetpercentage? Als het te hoog is, loop je gezondheidsrisico's. Hoe hoger het vetpercentage, hoe hoger de risico's zijn. Hieronder heb ik de risico's die samenhangen met een te hoog vetpercentage opgesomd. 

  • Ontwikkeling van een negatief zelfbeeld
  • Negatieve fysieke gevolgen (last van enkels; moeite met sporten etc.)
  • Verhoogde kans op hart- en vaatziekten
  • Verhoogde kans op het krijgen van suikerziekte (diabetes type 2)
  • Het optreden  van artrose in gewrichten
  • In extreme gevallen kan het leiden tot kanker, afstervende ledenmaten of overlijden. Nogal extreem en uitzonderlijk. 

Het doel is niet om je bang te maken. Ik wil je bewust maken dat een te hoog vetpercentage ook vanbinnen een negatieve invloed heeft. Klaar voor actie? 

Tijd om actie te nemen. Niet morgen, maar vandaag!  tips vetpercentage verlagen In de paragrafen hieronder lees je alle tips voor het verlagen van je vetpercentage. 

#1 Zorg voor een negatieve energiebalans

Het belangrijkste wat er komt kijken bij het verlagen van het vetpercentage is het creëren van een negatieve energiebalans. Dit door je door minder calorieën tot je te nemen dan je verbruikt. Als je wilt weten hoeveel calorieën je mag eten om je vetpercentage te verlagen klik dan hier. 

Via een app als bijvoorbeeld Myfitnesspall kun je heel makkelijk tracken wat je allemaal binnenkrijgt. Dit is goed voor een stukje bewustwording,

#2 Vochtiname verhogen

Zorg ervoor dat je voldoende vocht tot je neemt. Het drinken van water zorgt ervoor dat het hongergevoel tegen gaat. Ook thee en koffie zijn goede vervangers ipv water en bevatten tevens weinig calorieën. Het drinken frisdrank of andere alcoholische dranken bevatten niet alleen nutteloze calorieën maar kunnen juist dorst en hongergevoel stimuleren. Zorg ervoor dat je minimaal 1,5 tot 2 liter water drinkt op een dag. Of deel je gewicht door 0,03 om te zien hoeveel liter je precies nodig hebt.

#3 Koolhydraatname verminderen

De meeste mensen die een te hoog vetpercentage hebben eten te veel koolhydraten. Zorg ervoor dat je inname van koolhydraten beperkt. Ook is het van belang dat de koolhydraten die je eet geen snelle suikers bevatten maar dat deze vooral langzaam en verzadigend zijn. Meer hierover lees je hier. https://fysiekcentrum.nl/afvallen-koolhydraatarm-dieet/

#4 Eet meer groente

Groente bevat niet alleen veel essentiële vitamines en mineralen. Doordat groente veel vezels bevatten zijn deze erg verzadigend. Toch zijn de meeste groentes laag in calorieën. Groente is dus ideaal voor als je je vetpercentage wilt verlagen zonder honger te leiden. vet verlagen tips

#5 Eet meer eiwitten

Eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen die het lichaam nodig heeft om belangrijke functies van het lichaam in stand te houden. Genoeg eiwitten eten zorgen voor behoud en groei van spiermassa. Maar eiwitten zorgen ook voor een verzadigd gevoel.

#6 Beweeg, beweeg en beweeg

Naast voeding kun je ook calorieën verbranden door extra te bewegen op een dag. Dat kan bestaan uit simpele dingen zoals wat vaker de fiets pakken, of de trap nemen in plaats van de lift. Zet je auto eens wat verder van je werk af zodat je een stukje moet lopen. Probeer minimaal de norm van 30 minuten bewegen op een matig tempo.

#7 Zorg voor een goede nachtrust

Misschien had je het niet gedacht maar een goede nachtrust spelt een belangrijke rol als het gaat om afvallen. Je vergroot de kans op het opslaan van vetreserves als je een te korte nachtrust hebt gehad. Ook kan het schommelingen veroorzaken van de hormonen die je normaal een vol gevoel geven en je meer trek krijgt.

#8 Mindset

Je vetpercentage verlagen gaat nou eenmaal niet sneller dan het nou eenmaal gaat. Daarom is het belangrijk om niet de hele dag bezig te zijn met voeding. Zorg ervoor dat je bezig bent met andere dingen zodat je niet de hele dag aan eten hoeft te denken.

#9 Voorbereiding

Een goed begin is het halve werk. Als jij de dag van tevoren al klaar heb gemaakt wat je gaat eten is de kans dat je andere verkeerde voeding middelen kiest af. Stop de koelkast voor met gezonde dingen zodat je nooit trek hoeft te krijgen.

Zelf heb ik ook gevochten tegen de overtollige kilo's. Mijn vetpercentage was ook veel te hoog. En het was hoog tijd dat ik er iets aan ging doen. Maar dat lukt maar niet. Totdat... 

... Ik het zat was en de hele avond op het internet gezocht heb naar oplossingen. Ik kwam toen het Het Droog Trainen Protocol van Henri van Es tegen. Dankzij dat boek heb ik mijn vetpercentage aanzienlijk kunnen verlagen. En het bijkomende voordeel; ik heb mijn spierpercentage weten te verhogen. Win-win situatie.  

Het Droog Trainen Protocol is er zowel voor Vrouwen als voor Mannen. Super specifiek, en daarom ook super effectief!  

Ik zou zeggen; probeer het eens. Met de 30 dagen niet-goed-geld-terug garantie loop je geen enkel risico. Klik hieronder...

In zijn voedings- en fitnessboek laat Henry van Es alle stappen zien waarmee jij jezelf binnen 3 maanden bikiniproof maakt!

Start DIRECT

Dankzij het Droog Trainen Protocol van Henry van Es is het binnen 12 weken mogelijk, zonder cardiotrainingen te doen!

Start DIRECT

Over de schrijver
Mick is in zijn jeugd veel gepest vanwege zijn overgewicht. Toen hij 18 was besloot hij er iets aan te doen en heeft hij deze website opgericht. Op Improvefitness geeft Mick tips over trainingsoefeningen, voeding en rustmomenten.
Reactie plaatsen