Krachttraining vrouwen: hoe gaat dat in zijn werk?

krachttraining vrouwenKrachttraining is een bijzonder populaire vorm van fitness dat ook van oudsher een echt mannenbastion is.

Stap de gemiddelde sportschool binnen en je ziet de mannen sleuren en trekken aan gewichten terwijl de meeste vrouwen het houden op de loopband of andere cardio-oefeningen.

Dat heeft alles te maken met de hardnekkige mythe dat een sportschema vrouwen met de nadruk op kracht zorgt voor een te mannelijk en minder sexy figuur.

Enkele misvattingen over fitness vrouwen

Veel vrouwen hebben een aversie tegenover krachttraining vanuit het idee van dat te gespierde lichaam.

De realiteit is echter dat het jarenlange en dagelijkse training en een aangepast voedingsschema kost om in dergelijke mate spiermassa bij te krijgen als veel vrouwen vrezen. Bovendien is het ook zo dat er een zekere aanleg nodig is om spiermassa te kweken. Hoe komt dat? Omdat het menselijk lichaam simpelweg niet gebouwd is voor een overdaad aan spieren. Dat is niet functioneel en heeft weinig evolutionair nut.

Kortom: spiermassa opbouwen vrouw in die mate dat het niet meer aantrekkelijk is, is absoluut geen gevaar.

Niet alleen is het dus absolute onzin dat krachttraining vrouwen zorgt voor een mannelijk lichaam. Bovendien saboteer je de effectiviteit van jouw eigen trainingen door het krachthonk links te laten liggen.

De meeste vrouwen kiezen voor cardio om een mooier en strakker lichaam te krijgen of simpelweg om af te vallen. Laat de meest effectieve manier om af te vallen echter net krachttraining zijn. Een goed sportschema vrouwen laat die schroom voor het krachthonk dan ook opzij en incorporeert op zijn minst enkele oefeningen.

Waarom kiezen voor krachttraining vrouwen?

Fitness vrouwen met een gezonde dosis kracht erbij heeft tal van voordelen die het een interessante piste maken. Een eerste niet te onderschatten voordeel is het feit dat je jouw vetverbranding naar een hoger niveau schakelt.

Je lichaam is bezig met spieren op te bouwen en dat geeft een boost aan jouw vetverbranding waardoor je op dagdagelijkse basis al automatisch meer kcal verbrandt. Dat is de reden dat spiermassa opbouwen vrouw ook gewoon een goed idee is bij het afvallen.

Gewicht verliezen is overigens verre van het enige gezondheidsvoordeel verbonden aan krachttraining voor vrouwen. Zo loop je minder kans op blessures doordat jouw lichaam een pak sterker en stabieler wordt.

spiermassa vrouwen

Sterke billen zijn bijvoorbeeld een goede manier om knie- en rugklachten te verbeteren. Tevens zorgt krachttraining voor een verbetering van de bloeddruk en jouw cholesterolprofiel wat betekent dat er minder kans is op ziektes als diabetes en allerlei hartklachten.

Ten slotte valt hier ook op te merken dat krachttraining de botdichtheid kan verhogen wat zeker op latere leeftijd een niet te onderschatten voordeel is.

Alle voordelen van krachttraining voor vrouwen even op een rijtje:

  • Hogere vetverbranding
  • Minder kans op blessures
  • Verhoogde botdichtheid

Kortom: reden genoeg om te beginnen nietwaar?

Hoe begin je eraan?

Heb je interesse om te beginnen met krachttraining? Dan is de beste tip die gegeven kan worden om te beginnen met het correct aanleren van de oefeningen.

Verkeerd trainen geeft veel kans op blessures en laat dat nou net niet de bedoeling zijn. Leg de focus in de beginperiode dan ook op lichte gewichten en het technisch juist uitvoeren van enkele basisoefeningen.

Heb je die onder de knie? Dan neem je net iets zwaardere gewichten om mee te werken tot je die weer gewend bent. Ook bij krachttraining vrouwen is het immers zo dat je pas spieren opbouwt als er voldoende weerstand is.

Kan je met een dumbell 50 herhalingen doen? Leuk, maar echt verder komen helpt dat je niet. Een goed gewicht om kracht op te bouwen is er eentje waarmee je rond de 8 à 10 herhalingen kunt doen.

Sportschema vrouwen: cardio en kracht

Moet je dan gelijk stoppen met die cardio? Natuurlijk niet. Ook cardio heeft zo zijn voordelen en elke dag in het krachthonk je afbeulen is ook niet goed voor jouw lichaam.

Een goed sportschema vrouwen combineert beide vormen dan ook zodat je alle spiergroepen goed traint. Kies bijvoorbeeld voor krachttraining om de twee dagen en vul de lege dagen op met een likje cardio.

sportschema vrouwen krachttraining

Om dat laatste nog effectiever te maken is het een goed idee om er een intervaltraining van te maken. Dat betekent dat je de intensiteit afwisselt.

Je begint bijvoorbeeld met een paar minuten rustig joggen en gaat dan een minuut voluit. Dan weer rustig joggen en dan weer voluit. 20 minuten van een dergelijke intervaltraining is al snel gelijk aan een uurtje rustig joggen.

Nog enkele tips voor beginners

Om je direct een goede start te laten maken heb ik hieronder 4 zeer waardevolle tips staan. Lees ze aandachtig door en onderneem direct actie. Alleen dan zie je snel resultaat van je krachttrainingen.

#1 Laat je niet kisten

Als je als vrouw begint met krachttraining is één van de belangrijkste zaken om je niet geïntimideerd te laten voelen door de horde mannen bij het krachthonk.

Je gaat naar de sportschool om beter en sterker te worden en je mag ook alle apparatuur daar gebruiken.

Bovendien is het net handig om wat ervaren sporters rond je heen te hebben als je zelf even in de knoop zit met een bepaalde oefening of techniek.

#2 Begin er thuis al eens mee

Een stap die sterk kan helpen in het zelfvertrouwen opbouwen en jouw lichaam klaarstomen is thuis al beginnen met krachttraining vrouwen.

Online zijn er tal van schema’s terug te vinden die de basisprincipes van de sport aanleren en stap voor stap jou uitleggen hoe je dit het beste aanpakt.

Vaak is het enige wat je nodig hebt een paar losse dumbbells of een paar kettlebells en je bouwt op je eigen tempo en in je eigen vertrouwde omgeving al een basis op.

#3 Maak het niet te ingewikkeld

Je ziet het vaak genoeg in de sportschool: atleten die de gekste oefeningen aan het uitvoeren zijn.

Maak het dan ook jezelf vooral niet te ingewikkeld. Wil je starten met krachttraining en spiermassa opbouwen vrouw zijn veel van de basisoefeningen geknipt voor jou.

fitness vrouwen

Squats, lunges, biceps curls, leg raises, … zijn echt geen moeilijke oefeningen, maar net door hun eenvoud bijzonder effectief. Maak het dan ook niet te moeilijk en begin met de basis.

#4 Weet welke zones je wilt aanpakken

Vrouwen en mannen zoeken vaak naar iets helemaal anders als ze naar de sportschool trekken.

Mannen zijn verliefd op stevige arm- en rugspieren. Als vrouw zoek je waarschijnlijk meer je heil in oefeningen voor de billen, de buik en de rest van de benen.

Een goed schema pakt de zones aan waar jij de focus op wilt leggen en hun tegenhangers. Als je bijvoorbeeld sterke buikspieren begint te ontwikkelen, maar de rug niet traint kan je van jouw rug last krijgen.

De belangrijkste tip? Luister naar jouw eigen lichaam en doe vooral niet aan overschatting. Als oefeningen vlot lopen is dat mooi meegenomen, maar geen reden om ze qua intensiteit te verdubbelen. Merk je daarentegen dat je echt te veel last hebt? Dan is het geen ramp even terug te schakelen.

De ultieme methode voor vrouwelijke krachtsporters

Wil je een vliegende start maken met krachttraining? Of dat nu thuis of in de sportschool is…

… Zorg ervoor dat je weet hoe je dit op de juiste manier aanpakt. Weet welke oefeningen je moet doen, hoelang je moet rusten, welke voeding je moet eten, en ga zo maar door.

Met al die informatie opzak voordat je begint met krachttraining geeft je een enorme voorsprong op veel andere vrouwelijke krachtsporters die maar wat ‘aanmodderen’.

In het Droog Trainen Protocol voor vrouwen ontdek je alles over krachttraining voor vrouwen. Met concrete informatie en praktische tips leert het boek je om binnen 3 maanden lekkerder en strakker in je vel kunt zitten.

Zelf heb ik – net als duizenden andere vrouwen – deze methode gebruikt voor het verliezen van enkele kilo’s vet. Ik ben niet alleen afgevallen, maar voel me ook stukken fitter. Mijn ervaring met het Droog Training Protocol voor vrouwen ontdek je in mijn review.

Wil je vandaag nog beginnen met het populaire en succesvolle ebook? Schaf het dan direct aan via onderstaande link. Dit is een kortingslink speciaal voor de lezers van ImproveFitness.

Strakker En Lekkerder In Je Vel Zitten?

In zijn voedings- en fitnessboek laat Henry van Es alle stappen zien waarmee jij jezelf binnen 3 maanden bikiniproof maakt!

Sanne

Sanne is een vrouw met 2 kinderen. Na haar zwangerschap had ze veel moeite om terug te komen op haar oude gewicht. Of überhaupt om gewicht te verliezen. Sanne heeft toen veel informatie over afvallen en fit worden gelezen en uitgeprobeerd. Met die kennis geeft Sanne anderen advies op Improvefitness.nl

>