07 augustus 2018 

Koolhydraatarme friet? Waarom niet!

koolhydraatarme frietEen koolhydraatarm dieet is één van de beste oplossingen om structureel en op een gezonde manier gewicht te verliezen.

Een dergelijk dieet komt er eigenlijk op neer dat je de inname van koolhydraten zo veel mogelijk beperkt. Helaas zitten koolhydraten in enkele van de lekkerste voedingsmiddelen die we kennen zoals pasta en aardappelen. 

Moet je dan vaarwel zegen tegen een heerlijk frietje? Gelukkig niet. Met een koolhydraatarm alternatief friet maak je lekkere en gezonde frietjes die je zonder schuldgevoel naar binnen speelt. 

Er zijn van die dagen dat je gewoon niet zonder een lekker bakje patat kunt en daarvoor hoef je zelfs geen hunkering naar de snackbar te hebben.

Zowel in Nederland als in België zijn frietjes één van de vaakst gebruikte complementen voor een maaltijd met tal van verschijningsvormen. Dunne frietjes, dikke frietjes, gekartelde frietjes en ga zo nog maar even door. De basis is echter altijd dezelfde: de aardappel. 

Helaas bestaat een koolhydraatarme patat nog altijd niet, maar gelukkig bestaat er wel een koolhydraatarm alternatief friet dat in een koolhydraatarm dieet past. Er zijn tal van groenten die zich perfect lenen tot het maken van dit knapperig en zoutig hapje en dat is maar goed ook. 

Lust je één bepaalde versie niet? Dan zijn er genoeg alternatieven om uit te proberen.

We moeten eerlijk zijn in het leven en dus is er alvast een bekentenis die moet gebeuren: koolhydraatarm dieet friet is qua smaak toch niet exact hetzelfde als een bakje patat. Verwacht dus geen wonderen, maar wel een werkbaar en eetbaar alternatief die jouw dagen binnen het dieet wat draaglijker maken. 

Een koolhydraatarm dieet kies je in de eerste plaats om af te vallen en ook om lekker gezond te eten. Dat moet dan ook de motivatie zijn bij het klaarmaken van deze koolhydraatarme frietjes. Het is een gerecht dat lekker is en heel wat gezonde voedingsstoffen in zich draagt. Het is geen perfect substituut voor fastfood en verwacht je qua smaak daar ook aan.

Koolhydraatarme friet maken is absoluut niet moeilijk en kan zelfs een ongeoefende kok bij de eerste poging. Het eerste wat je moet doen is een groente eruit kiezen met een lage vochtigheidsgraad. De reden hiervoor is vrij tot zeer logisch: het is de bedoeling om lekker knapperige frietjes te bekomen.

Te veel vocht in de groente leidt tot een zompig resultaat dat niet bepaald smakelijk eruit ziet of is. Welke groenten zijn dan wel geschikt voor koolhydraatarme friet? Denk aan koolraap, diverse soorten wortels, een pastinaak, schorseneren en ga zo maar door. Kortom: stevige groenten die uit zichzelf al lekker knapperig zijn. recept koolhydraatarme friet Heb je de juiste groente voor jouw smaakpapillen eruit gekozen? Dan is het tijd om de groente in dunne reepjes te snijden en vervolgens te blancheren. De dikte van de reepjes kies je zelf naar smaak. Na het blancheren laat je de groentereepjes goed uitlekken en stevig kruiden.

Het kruiden kan bijvoorbeeld met een teentje knoflook, een theelepel zout en wat saté-kruiden of eender wat waar je zin in hebt. Eens gekruid grill je de groentenreepjes op een hoge temperatuur of bak je ze in plantaardige olie. Goed krokant bakken, naderhand laten uitlekken en zo serveren. 

Een mogeliijk alternatief is om te kiezen voor het bakken in de oven. Leg de groentereepjes op een bakplaat met een vel bakpapier. Bestrooi de groentereepjes met een kruidenmengeling naar keuze en bak ze 25 minuten in de oven op 180 graden. Op de helft van de tijd draai je de groentenreepjes één keer om.

Koolhydraatarme patat maken kan dus wel degelijk gezond en lekker zijn. Heb je echter geen idee waar te beginnen en met welke groente? Dan zijn hier enkele concrete voorbeelden die vast en zeker in de smaak vallen.

Auberginefrietjes

De aubergine is één van de beste groenten voor koolhydraatarme friet maken. Om wat extra smaak toe te voegen meng je een eetlepel kokosolie met een teentje knoflook en besprenkel je vervolgens de groentenreepjes. 20 minuten bakken in de oven op 200 graden en ze zijn klaar en lekker knapperig.

De courgette

De courgette is een uitstekend alternatief voor koolhydraatarme frietjes. Je maakt ze op exact dezelfde manier klaar als de aubergine. Bovendien kan je hier desgewenst zelfs nog een beetje Parmezaanse kaas aan toevoegen voor een extra knapperig resultaat.

Zoete aardappelfrietjes

Zoete aardappelfrietjes zijn technisch gezien geen echt koolhydraatarm alternatief friet. De zoete aardappel mag dan wel gezond en lekker zijn, toch bevat deze behoorlijk wat koolhydraten. 

Maak deze dus enkel klaar in een verdere fase van het koolhydraatarm dieet of als je relatief gezond wilt zondigen. Deze frietjes snij je in frietreepjes, bestrooi je met wat paprikapoeder en bak je 35 minuten aan 220 graden in de oven. 

Heb je geen trek om zelf moeite te doen? Dan vind je in sommige supermarkten zelfs voorgesneden zoete aardappelfrietjes.

Een gewone friet bevat per 100 gram zo’n 38 gram koolhydraten en 14 gram vet. Kies je voor het alternatief van de zoete aardappel? Dan daalt dat naar 21 gram koolhydraten en 5,4 gram vet.

Kies je voor één van de alternatieven zoals knolselder, courgette, aubergine, …? Dan schommelt het aantal koolhydraten tussen de 3 gram en 5 gram en komt ook het vetgehalte niet boven de 5 gram uit. 

Het mag duidelijk zijn dat het verschil in voedingswaarden voor elk van de alternatieven enorm is. Probeer dus zeker verschillende versies uit en geniet ervan!

Breng je veel tijd door op het internet naar het zoeken van koolhydraatarme recepeten. Om vervolgens na het vele zoekwerk eindelijke een gezonde maaltijd te kunnen serveren. 

Dat kan anders! 

Met de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm haal je een boek vol koolhydraatarme recepten in huis. Zelf gebruik ik het receptenboek, en ik ben er - net zoals 2.000 anderen die je voor zijn gegeaan - goed over te spreken. Ben je benieuwd wat de Afslank Receptenbijbel jou te bieden heeft? Ontdek het via de link hieronder. P.s. je zult niet teleurgesteld zijn ;)

Oscar Helm heeft inmiddels al meer dan duizenden mensen voorgoed verlost van hun overtollige kilo's. Klik op de link hieronder om te ontdekken hoe hij ook jou kan helpen! Ga DIRECT aan de slag

Over de schrijver
Sanne is een vrouw met 2 kinderen. Na haar zwangerschap had ze veel moeite om terug te komen op haar oude gewicht. Of überhaupt om gewicht te verliezen. Sanne heeft toen veel informatie over afvallen en fit worden gelezen en uitgeprobeerd. Met die kennis geeft Sanne anderen advies op Improvefitness.nl
Reactie plaatsen