Hoeveel calorieen zitten er in een banaan?

Calorieen banaanWaarschijnlijk ben je iemand die goed voor zijn lichaam zorgt. Of dat op korte termijn wilt gaan doen. Daarbij is het belangrijk om goed op je calorieëninname te letten.

Je hebt in de fruitmand gekeken, en zag het trosje bananen liggen. Nu vraag je jezelf af hoeveel calorieën zitten er in een banaan?

Op veel familiefeestjes is er een grote verdeeldheid over bananen. De ene helft denkt dat een banaan gezond is als je wilt afvallen. Terwijl de andere helft stellig beweerd dat dat niet zo is, en je beter geen bananen kunt eten. Maar wie heeft er nu gelijk?

Dat lees je in dit artikel. Niet alleen voor het afvallen, maar ook voor het in vorm blijven kan een banaan heel gezond zijn. Lees snel verder om te ontdekken welke gezondheidsvoordelen een banaan heeft.

Wat is een banaan

Een banaan is een langwerpige vrucht die groeit aan een bananenplant. Deze plant groeit voornamelijk in tropische gebieden waar de temperatuur altijd boven de 10 graden is. (helaas is dat dus niet in Nederland of België 😉).

Maar een banaan is een vrucht. Is dat hetzelfde als fruit? Nee, niet helemaal. Maar in de volksmond wordt de banaan toch onder de fruitsoorten gezien. Iets wat dus theoretisch niet helemaal klopt.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van een banaan

De vraag die ik vaak tegenkom is of banaan gezond of ongezond is. Een banaan bevat veel voedingstoffen waardoor een banaan eten zeker gezond is.

Vaak wordt er gedacht dat een banaan ongezond is omdat er veel suikers in zitten. Ondanks de suikers heeft een banaan veel gezondheidsvoordelen.

1.     Verlagen bloeddruk spiegel

Bananen bevatten pectine. Dit zorgt ervoor dat de banaan zijn structuur behoudt. Ook bevat een banaan zetmeel.

Zowel Zetmeel als Pectine verlagen je bloeddruk spiegel. Bij een lagere bloeddruk spiegel heb je ook een verlaagde eetlust.

2.     Verbeteren van spijsvertering

Nog een voordeel van de vezels in een banaan is dat het de spijsvertering bevorderd. Het zetmeel in de banaan dient als voeding voor de bacteriën in de dikke darm, waardoor het verteringsproces verbeterd.

Ook zijn er verschillende onderzoeken gedaan waarin aanwijzingen gevonden waren dat pectine kan beschermen tegen darmkanker.

3.     Banaan als hulp bij het afvallen

Je hebt er maar weinig van nodig, het geeft een meer dan verzadigd gevoel en zorgt ervoor dat jij minder eetlust hebt. Hierdoor ga je minder eten en val je makkelijker af.

P.s.: ben je opzoek naar recepten om makkelijk, maar zonder hongergevoel en jojo-effect af te vallen? Bekijk dan eens dit receptenboek voor het gezond afvallen van vele kilo’s.

4.     Goed voor je hart

Een banaan bevat Kalium. Dit is een mineraal dat superbelangrijk is voor je hart omdat het bijdraagt aan de controle van je bloeddruk. In een banaan zit maar liefst 9% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kalium. Voldoende kalium verlaagt de kans op hart- en vaatziekten.

5.     Een banaan is rijk aan antioxidanten

Antioxidanten worden direct gelinkt aan het bevorderen van je gezondheid. Een banaan bevat dopamine en catechine. Ook deze antioxidanten dragen positief bij aan het verlagen van de kans op hart- en vaatziekten.

6.     Een banaan eten tegen vermoeidheid

Als je je moe of zwak voelt, is het een goed idee om een banaan te eten. De vele voedingstoffen in een banaan geven je kracht en energie. Hierdoor kun je er weer tegenaan.

Hoe gezond banaan

7.     Bananen zijn goed voor de huid

Bananen zijn niet alleen goed voor de huid als ze gebruikt worden voor een gezichtsmasker. Ook het eten van een banaan draagt bij aan een gezondere huid.

Dat komt omdat er in een banaan veel vitaminen en mineralen zitten. Hierdoor krijg je minder snel rimpels.

8.     Een banaan is goed voor de ontwikkeling van je botten

De mineralen in de banaan (mangaan) zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je botten. Wanneer je dus zo nu en dan een banaan eet, verklein je de kans op osteoporose (botontkalking).

9.     Een banaan bevorderd je geestelijke gesteldheid

Bananen zijn rijk aan aminozuur tryptofaan. Hiervan maakt je lichaam serotonine. Een stofje waarvan jij je beter gaat voelen.

Daarnaast zorgt de vitamine B6 ervoor dat je ook nog eens beter kan slapen. Voldoende slaap werkt stress verminderend. Dit in combinatie met serotonine zorgt ervoor dat jij je beter voelt.

10 Betere stoelgang

Vezels in de banaan zorgen ervoor dat je een betere stoelgang krijgt. Heb je af en toe last van constipatie (verstopte darmen). Een banaan helpt je daarvan af.

Wat zit er in een banaan

Wellicht vraag je jezelf af wat er nu eigenlijk in een banaan zit wat betreft voedingstoffen. Pak even rustig een banaantje, en lees hieronder wat er in een banaan zit.

Hieronder zie je welke voedingstoffen er in een banaan zitten. Daarbij is er uit gegaan van een kleine banaan (ongeveer 100 gram).

De percentages achter de voedingstoffen zijn in verhouding tot de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Door 3 kleine bananen te eten krijg je al voldoende vitamine B6 binnen voor 1 dag.

  • Vezels: 3,1 gram
  • Kalium: 9%
  • Vitamine B6: 33%
  • Vitamine C: 11%
  • Magnesium: 8%
  • Koper: 10%
  • Mangaan: 14%
  • Koolhydraten: 24 gram
  • Eiwit: 1,3 gram
  • Vet: 0,4 gram
  • Verschillende antioxidanten

Een banaan is dus rijk aan voedingstoffen en prima geschikt als gezond tussendoortje. Vooral omdat een banaan rijk aan vezels is, is een banaan ook gezond als je gaat afvallen. Door de vele vezels heb je na het eten van een banaan sneller een verzadigd gevoel. Hierdoor eet je minder.

Calorieën banaan per 100 gram

Het aantal calorieën in een banaan is per banaan verschillend. Dit komt omdat niet elke banaan dezelfde maat heeft. De grootte van de banaan bepaald ook hoeveel calorieën de vrucht bevat.

Een banaan bevat per 100 gram ongeveer 90 calorieën. Dat is voor een klein tussendoortje best veel. Toch is het gezond om een banaan te eten omdat het veel goede voedingstoffen bevat.

Hoeveel calorieen in een banaan

Een middelgrote banaan weegt ongeveer 130 gram en bevat ongeveer 124 Kcal. En een grote banaan weegt ongeveer 165 gram (157 Kcal). Natuurlijk moet je niet te veel van deze bananen eten per dag. Als je gewoon een keer een banaan eet kan het geen kwaad en is het supergezond voor je.

Kun je een banaan eten zonder dik van te worden?

Gewoon een keer een banaan eten is geen enkel probleem. Als je het gewoon bij een keer houdt, word je er niet dik van. Ook als je bezig bent met afvallen kan het verstandig zijn om een banaan te eten.

Een banaan neemt namelijk je hongergevoel weg omdat er veel vezels in zitten. Je zou denken dat een banaan een dikmaker is, maar als je een banaan gegeten hebt is je hongergevoel weg. Dit helpt je met afvallen.

Het is niet de bedoeling dat je direct twee of drie bananen gaat eten. Houd het gewoon bij eentje, dan kan het geen kwaad.

Conclusie

Een banaan eten is zeker gezond en goed voor je lichaam. Vooral de vele voedingstoffen in een banaan helpen hieraan mee.

Door een banaan te eten verklein je de kans op hart- en vaatziekten. Ook geeft een banaan veel energie als je moe bent.

Wil je afvallen? Dan is het verstandig om een banaan te eten als gezond tussendoortje. Het neemt je hongergevoel weg. Hierdoor eet je minder en val je sneller af.

Als je vindt dat er te veel suiker in een banaan zitten en het hierdoor niet eet, loop je veel goede voedingstoffen mis.

Psssst….. Wil je toch een banaan eten maar niet te veel suiker eten? Eet dan een minder rijpe banaan. Hier zit namelijk minder suiker in. Ook bevat een groene banaan meer pectine, en vitamines. Genoeg reden dus om ook eens een minder rijpe banaan te eten.

Afvallen Zonder Jojo-Effect? 

Oscar Helm heeft inmiddels al meer dan duizenden mensen voorgoed verlost van hun overtollige kilo's. Klik op de link hieronder om te ontdekken hoe hij ook jou kan helpen!

Misschien was je hier naar op zoek?
Helaas! Er zijn geen gerelateerde artikelen.

Sanne

Sanne is een vrouw met 2 kinderen. Na haar zwangerschap had ze veel moeite om terug te komen op haar oude gewicht. Of überhaupt om gewicht te verliezen. Sanne heeft toen veel informatie over afvallen en fit worden gelezen en uitgeprobeerd. Met die kennis geeft Sanne anderen advies op Improvefitness.nl

>